Dziennik Elektroniczny
Office365
Gazetki szkolne
Informacje dnia
Czwartek 14 Listopada 2024.
Imieniny obchodzą:
Roger, Serafin, Emil, Emilia, Judyta, Agata, Laura
Pogoda na dziś:
W tej chwili naszą witrynę odwiedza 27 gości
Kalendarz
Projekt RNS
Szczegóły dotyczące projektu w zakładce Projekty zewnętrzne oraz po kliknięciu tutaj.'
Projekt Jeżdżę z głową
Dlaczego powstał program „Jeżdżę z głową”?W 2011 r. wprowadzono nowelizację Ustawy Prawo o ruchu drogowym („Kodeks Drogowy”), dzięki której m.in. rowerzyści mają więcej praw. Czy rowerzyści jednak znają te prawa? Czy wiedzą jak stosować? I co ważniejsze – czy znają je także kierowcy? Zadając sobie te pytania, Fundacja BGŻ postanowiła sprawdzić stan wiedzy młodych ludzi na temat zasad ruchu drogowego, w tym w sposób szczególny na temat przepisów wprowadzonych w 2011 r. Na zlecenie Fundacji BGŻ przez Fabrykę Komunikacji Społecznej, Laboratorium Badania Komunikacji Społecznej i TNS OBOP zostały przeprowadzone badania poziomu wiedzy młodzieży na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego i uczestnictwa w nim rowerzystów. Badania zostały przeprowadzone we wrześniu 2011 roku i objęły losowo wybrane szkoły gimnazjalne z miejscowości do 50 000 mieszkańców. Okazało się m. in., że choć 97% gimnazjalistów jeździ rowerem, tylko nieco połowa z nich zna przepisy ruchu drogowego odnoszące się do rowerzystów i aż 18 % badanych uczestniczyło w tzw. zdarzeniu drogowym. Te niepokojące wyniki badań potwierdziły wcześniejsze obawy i przekonały o konieczności działania w kierunku zmiany obecnego stanu rzeczy. Tak powstała idea programu Jeżdżę z głową. Obok misji edukacyjnej w zakresie przepisów Kodeksu drogowego, program Jeżdżę z głową niósł ze sobą jeszcze jedną, bardzo ważną ideę. Wszystkim działaniom towarzyszył komunikat 3 zasad bezpieczeństwa drogowego:SZANUJĘ INNYCH - respektuję prawa wszystkich uczestników ruchu drogowego; JESTEM ROZWAŻNY - podczas jazdy zachowuję szczególną ostrożność; JESTEM ODPOWIEDZIALNY - znam i stosuje sie do aktualnych przepisów ruchu drogowego;Zależało nam, aby z pomocą nauczycieli świadomych zagrożeń czyhających na drodze, przypomnieć gimnazjalistom podstawowe zasady ruchu drogowego, a także ukształtować konkretne postawy wobec innych użytkowników ulic. Po sukcesie I edycji, organizatorzy zdecydowali się na kontynuację swoich działań w zakresie BRD, a tegoroczna, II odsłona przedsięwzięcia rusza już w marcu i będzie rozszerzona o kolejne 100 placówek edukacyjnych. Jesteśmy przekonani, że program „Jeżdżę z głową” ponownie przyczyni się do zwiększenia poziomu wiedzy na temat obowiązujących przepisów drogowych oraz świadomego z nich korzystania (nie tylko wśród młodzieży gimnazjalnej, ale i pozostałych mieszkańców) a ponadto, kierując się doświadczeniami z poprzedniej edycji programu jesteśmy przekonani, że możemy uzyskać znacznie więcej. W tym roku:
• Chcemy wyedukować 8000 uczniów szkół gimnazjalnych w zakresie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i obowiązujących przepisów Kodeksu drogowego.• Chcemy, aby nie tylko uczniowie, ale także ich rodzice, znajomi i przyjaciele byli odpowiedzialnymi użytkownikami ruchu drogowego, dbającymi o swoje bezpieczeństwo, ale także troszczącymi się o siebie nawzajem
• Chcemy promować rozważne zachowania na drodze, odpowiedzialność i wzajemny szacunek wśród wszystkich uczestników ruchu drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem rowerzystów i kierowców.
• Chcemy, aby w program zaangażowali się mieszkańcy, a także władze lokalne, policja, media i inni partnerzy, dla których ważne jest, aby poziom bezpieczeństwa na drogach był coraz wyższy.Młodzież z 200 gimnazjów z całej Polski weźmie udział w cyklu zajęć lekcyjnych na temat bezpieczeństwa w ruchu drogowym, przeprowadzi Ankiety Eksperta Ruchu Drogowego wśród mieszkańców swoich miejscowości, zbierze podpisy pod Deklaracją Jeżdżę z głową, a także będzie pracować wraz z przedstawicielami urzędów miast i policji w imię polepszenia warunków na lokalnych drogach.
Wszystko to zostanie zrealizowane w ramach następujących założeń:
• Edukacji i wsparcia młodzieży z obszarów pozametropolitalnych, przy współpracy z lokalnymi partnerami i zaangażowaniu pracowników oddziałów banku;
• Komunikowania najnowszych przepisów dotyczących ruchu drogowego i praw rowerzystów, przy ścisłej współpracy z Komendą Główną Policji oraz lokalnymi komendami;
• Kreowania w społecznościach lokalnych postawy świadomego i bezpiecznego uczestnictwa rowerzystów w ruchu drogowym poprzez Ankiety Eksperta Ruchu Drogowego oraz Deklaracje jeżdżę z głową.
• Zaangażowania w przedsięwzięcie urzędów miasta - podniesienie bezpieczeństwa na lokalnych drogach;
• Podkreślenia istotności najważniejszych zasad użytkowników dróg, jakimi są rozwaga, odpowiedzialność i wzajemny szacunek;
W trakcie zajęć z uczniami nauczyciele będą mogli wykorzystać stworzone na potrzeby programu autorskie materiały dydaktyczne stworzone pod okiem ekspertów:
• poradnik oraz platformę e-learningową dla nauczyciela;
• autorski film animowany;
• planszową grę strategiczną;
• ulotki dla dzieci i dorosłych;
• gadżety rowerowe i samochodowe zwiększające widoczność na drodze.
Materiały dydaktyczne były konsultowane z ekspertami oraz przedstawicielami Partnerów: Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Komendą Główną Policji.
Więcej informacji na stronie: http://www.jezdzezglowa.pl/